Lembro de ter lido em algum lugar que exército americano usa dot 5. Não sei se é verdade ou coisa de net.
Edit: Não achei muita especificações técnicas (só páginas de wikipedia... aí não vale...) sobre fluidos de freios.
Estas aqui são do fabricante Millers Oils:
Silicone Brake Fluid (DOT 5)
Silicone based DOT 5 was originally introduced to give higher
temperature performance over glycol DOT 4. Silicone fluid also
has other advantages, it does not damage paintwork and it does
not absorb water. However, silicone fluid is a poor lubricant and
does not lubricate ABS pumps as well as PAG fluids. It is also more
compressible than PAG fluids, which can result in a sluggish or
spongy pedal. It therefore requires special design considerations
in braking systems. Further, because it does not absorb water,
any water remains as globules, which can pool in low spots in
the system and cause corrosion. This water can vaporise when
heated under heavy braking giving a disastrous effect on braking
efficiency.
DOT5 fluids are not recommended for motor sport applications.
Traduzindo os pontos principais:
- DOT 5:
- Foi introduzido inicialmente para obter ponto de ebulição mais alto que os DOT4
- Não danifica a pintura do carro
- Não absorve água
- Tem menor poder de lubrificação para a "bomba" do ABS
- É mais compressível e por isso pode deixar o pedal "esponjoso"
- Como não absorve água, gotículas podem ficar paradas em pontos no sistema e causar corrosão destes pontos
- Estas gotículas podem evaporar com um uso mais severo do sistema de freios e causar efeitos desastrosos.
- Não é indicado para veículos de competição
-------------------------------------------
Agora o 5.1 do mesmo fabricante:
Poly Glycol Brake Fluids (DOT 3, 4 and 5.1)
Glycol based DOT 4 fluid is the current mainstream brake fluid, and
you will see that the specification is considerably better than DOT
3 which it replaces. DOT 5.1 has higher specification still and is for
fast road and occasional track day use.
Suas especificações são consideravelmente melhores que as do DOT 3. É indicado para carros de rua velozes ou uso eventual em trackdays.
http://www.millersoils.co.uk/pdf/automo ... _Fluid.pdf
------------------------------------------------------------
Outro fabricante, que fornece para reposição em motoca americana:
Heavy Duty
Heavy Duty DOT 5 Silicone Brake Fluid
Designed to surpass all DOT 5 specifications and requirements, Heavy Duty DOT 5 is the ideal brake fluid for all Harley® motorcycles specifying a DOT 5 fluid — but it’s better, because this fluid beats spec in every way. It meets full OEM requirements, and should be used according to manufacturer’s instructions. Do not use when a DOT 5.1 or DOT 4 fluid is specified! Non-hygroscopic, it will not absorb water; it will not harm painted surfaces, and it is formulated specifically for Harley® and Big Twin applications.
http://www.spectro-oils.com/heavy-duty- ... ake-fluid/
O DOT5 é usado nas motos harley davidson. Não agride a pintura e não absorve água. Não deve ser usado em veículos onde seja especificado DOT4 ou 5.1 pelo fabricante.
-------------------------------------------------------------
MOTUL - DOT 5.1
Além das mesmas coisas que já foram especificadas aí em cima, fala que pode ser utilizado em veículos com ABS e que não agride as vedações do sistema.
Procurei DOT 5 deles e não achei nada
https://www.motul.com/system/product_de ... 1335380510